Tirebolunun Tarihi





İslâmiyet’te evlenme, karı koca arasında birlikte yaşamaya ve karşılıklı yardımlaşmaya imkân veren ve taraflara karşılıklı hak ve ödevler yükleyen bir sözleşmedir. Bu sözleşme birbirleriyle evlenmeleri dinen ve hukûken mümkün olan iki kişi arasında ve iki şahit huzurunda yapılır. Şahitlerin bulunması, bu sözleşmeye açıklık getirmek ve evlilik ilişkisini etrafa duyurmak hedefine yöneliktir. Bunun dışında evlilik için herhangi bir şekil şartı aranmamıştır(1).
Osmanlı İmparatorluğu’nda başlangıçtan Tanzimat’a adar (1839) geçen devrede hem evlenmenin şartlarının gerçekleştirilip gerçekleşmediğini kontrol ve hem de nikâh akdinin diğer akitler karşısındaki önemini ortaya koymak için nikâhın bizzat kadılar yahut kadının kontrolünde imam gibi bir din adamı tarafından kıyılması esasının benimsendiği görülmektedir. Bu şekilde kıyılan nikâhlar, şer‘iyye sicillerine de tescil olunmaktadır. Mahkemelerde kıyılan nikâhların yoğunluğu devirden devire, yahut şehirden şehre değişiklik göstermiştir. Bazı şer‘iyye sicil defterlerinde çok sayıda nikâh kaydı varken, bazı defterlerde bu kayıtlar daha azdır. Gösterilen çabalara rağmen Osmanlı Devleti’nde bütün nikâhlar mahkemelerde kıyılmış değildir. Ancak, mahkeme dışındaki nikâhlar da öyle zannedildiği gibi rast gele kıyılmamış, bunun için önce mahkemeden bir izin ve bir izin kağıdı (izinnâme) almak gerekmiştir.(2) Tanzimat’tan 1917 tarihli Kanûnnameye kadar ki dönemde de, nikâh kıyan imamlar nikâh kıydıktan sonra taraflara bir nikâh vesikası vermekle yetinmeyecekler, durumu bir ilmühaber ile Sicil-i Nüfus Memuru’na da bildireceklerdi.
1917 tarihli Kanûnnameye göre ise, evlenme akdinden önce durum ilân edilecek, evlenme akdi esnasında taraflardan birinin ikâmetgâhı hâkimin veya yetkili kıldığı naibin hazır bulunmasıyla evlenme akit nâmesi tanzim edilerek tescil yapılacaktı. İslâm hukukuna bağlı kalmaktan tamamen kurtulamayan bu kanûnnamede, devletin izniyle yapılmayan evliliğin kanunca tanınmayacağı belirtildi. İkinci eşin alınmasında ilk eşin izni alınma esası ve boşanmada aile meclisi kurulması esas alındı.(3)
Sonuç olarak, Osmanlıda da bugün olduğu gibi devletin evlenecek kimseleri evlenme ehliyeti ve engelleri bakımından kontrol altında tutması ve geçerli bir evliliği sağlayacak aleniyeti temin edip evliliğinin dinî-hukukî geçerlik şartlarını bilen bir görevliye nikâhları kıydırması İslâm’ın ruhuna daha uygun bulunmakta ve nikâh akdiyle eşlere sağlanan hukukî garantileri daha temin edici olmaktadır.(4)
Örneğimizdeki nikâh kayıtları, tereke ve diğer kayıtların yanında nikâh kayıtlarını da ihtiva eden 1808 numaralı, tamamen nikâh kayıtlarını ihtiva eden 1809 numaralı sicil defterinden alınmıştır. Bu kayıtlarda o yıllarda Tirebolu kazasının köyleri arasında yer alan bugün Alucra’ya bağlı Tohumluk köyünün, Görele’ye bağlı Boğalı, Yağlıkuyumcu, Şalaklı köylerinin, bugün ilçe merkezi olan Espiye ve Güce’nin de nikâh kayıtlarını bulmak mümkündür.
1809 numaralı sicil defterinin bazı sayfalarında evlenen eşlerin isimlerinin yanında mehr-i mü’eccel ve mehr-i mu‘accel, vekîl-i zevce, vekîl-i zevc, şâhid-i zevc ve şâhid-i zevce de belirtilmiştir. Yayınlanan metin içinde nikâh kayıtlarında yer alan akd-i nikâh, mehr-i mü’eccel ve mehr-i mu‘accel(5), mâni‘-i şer‘îsi yoğ ise, tesmiye-i mehr, tarafeyn rızaları, velîsi izni gibi terimler buraya alınmamış, sadece örnek olması için kadının ve erkeğin isimleri, kayıt tarihleri listeye dahil edilmiştir. Ancak, kayıtlarda yer alan karye (köy), zevce (hanım), vâlide (ana), kerîme (kız evlat), mahtûm (evlat, oğul), bin (oğul), binti (kız), hafîde (kız torun), hemşire (kız kardeş), yeğen (kardeş çocuğu), üvey (öz zıddı), yetim (babası ölmüş çocuk), müteveffâ (ölü), hademe (hizmetçi), mutallâka (boşanmış kadın), metrûke (kocası tarafından ortada bırakılmış kadın) kelimeleri manayı bozmaması için cümle içinde aynen verilmiş, kadının bâkire-i bâliğa/bikr-i bâliğa (aklı başında ve büluğa ermiş, kız oğlan kız) mı, ya da seyyîbe (dul) mi olduğu ayrıca belirtilmiştir.
 
Kadının ismi
Medeni hali
Erkeğin ismi
Kayıt tarihi

Çakrak kasabasından Kudret-oğlu kerîmesi Emine binti Reşîd
bâkire-i bâliğa
Keşâb kasabasına tâbi Paya karyesinden Çengel-oğlu Mustafa bin Hüseyin
27 Mayıs 1890
Güce karyesinden Zeyneb binti Halîl
İlit karyesinden Şıh-oğlu Molla Mehmed
29 Ağustos 1889
Avluca karyesinden Çolak-oğlu kerîmesi Ayşe binti Hüseyin
Avluca karyesinden Derviş-oğlu Hurşîd bin Mehmed
3 Ocak 1891
Kilyarı karyesinden Henden-oğlu kerîmesi Fatma binti Emin
Kilyarı karyesinden İpek Ali-oğlu Osman bin Sâlih
27 Şubat 1891
Hamam mahallesinden Göbel-oğlu kerîmesi Zahide binti Osman
Hamam mahallesinden Uzun Mehmed-oğlu Sâlih bin Temel
27 Mart 1891
Hamam mahallesinden Hacı-oğlu kerîmesi Nezâket binti Sâlih
Hamam mahallesinden Genç Ali-oğlu Ömer bin İzzet
28 Şubat 1891
Şalaklı karyesinden Tüfenkçi-oğlu kerîmesi Gülüşan binti Sâlih
Görele’nin Şalaklı karyesinden Tahmas-oğlu Osman bin Emin
27 Mart 1891
Yalç karyesinden Hatice binti Yusuf
Yalç karyesinden Hamza-oğlu Halîl bin Hurşîd
27 Nisan 1890
Hamam mahallesinden Kasab-oğlu kerîmesi Emine binti Şâkir
Trabzon vilâyetinin Muhiddin mahallesinden Paşa-oğlu Âsım Efendi ibn-i Hacı Osman
9 Mayıs 1891
Hamam mahallesinden Nâib-zâde kerîmesi Zekiyye binti Hacı Ömer
Samsun sancağının Çakırlı mahallesinden Hacı Reşîd-zâde Nâim Efendi
3 Temmuz 1901
Çarşı mahallesinden Odabaş-oğlu kerîmesi Kâfiye binti Mehmed
Hamam mahallesinden Ekmekçi-oğlu Sâlih bin Osman
1 Kasım 1891
Ortacâmilik karyesinden Hıdır-oğlu Ayşe binti Sâdık
Ortacâmilik karyesinden Mustafa-oğlu yetim Temel bin Durdu
16 Ocak 1892
Boynuyoğun bâlâ karyesinden Ahmed Efendi-oğlu kerîmesi Havva binti Hüseyin
Boynuyoğun bâlâ karyesinden Bilâl-oğlu Mustafa bin Ahmed
14 Şubat 1892
İregür karyesinden Beşli-oğlu yeğen Pamuk binti Hasan
Bada karyesinden Küçük-oğlu Halîl
15 Haziran 1894
Hamam mahallesinden Malkoç-oğlu kerîmesi Kadın binti Hasan
Kürtün nahiyesinin Harşit-i kebîr karyesinden Bilâl bin Mehmed
20 Eylül 1894
Tohumluk karyesinden Emrullah-oğlu üvey kerîmesi Havva binti Ahmed
Harava karyesinden Türkmen-oğlu Mehmed bin Mustafa
14 Ekim 1894
Çarşı mahallesinden Ayşe binti İbrahim
seyyîbe
Torul kazasının Macara karyesinden Râsim bin Mehmed
27 Şubat 1895
Yeniköy mahallesinden Ethem-oğlu müteveffâ zevcesi Güllü Hanım binti Sadullah
Erzurum Sultan Melik mahallesinden Muhiddin Efendi bin Ahmed Efendi
23 Aralık 1896
Çeğel karyesinden Mınak-oğlu kerîmesi Emine binti Ali
bâkire-i bâliğa
Adabük karyesinden Ali bin Hasan
21 Mart 1896
Kızılelma karyesinden Çatalbaş-oğlu kerîmesi Emine binti Ali
Keşâb’ın Yivdincik karyesinden Abdullah bin Hurşid
20 Ekim 1896
Çarşı mahallesinden Rizeli-oğlu kerîmesi Emine binti Ali
Giresun’un Hacı Hüseyin mahallesinden İsmail Efendi
7 Ocak 1897
Akköy karyesinden Hartamacı-oğlu kerîmesi Fatma binti Habîb
Çakrak karyesinden Menteşe-oğlu Abdullah bin Şerif
4 Mayıs 1897
Civil karyesinden Çakırbayraktar-oğlu Emine binti Abdullah
Görele’nin İsmailbeyli karyesinden Hüseyin bin Hasan
3 Ekim 1897
Ede karyesinden Aznavur-oğlu kerîmesi Emine binti Bekir
İregür karyesinden Kara Halîl-oğlu Ali bin Şaban
24 Mart 1898
Esbiye karyesinden Eyice-oğlu kerîmesi Dudu binti Hüseyin
Keşâb nahiyesinin Zefre karyesinden Emir Ali-oğlu Ömer bin Hüseyin
16 Aralık 1899
Ortacâmilik karyesinden Han-oğlu kerîmesi Esma binti Sâlih
Ortacâmilik karyesinden Çandırlı-oğlu Kâmil bin Hasan
11 Ocak 1891
Ömerli karyesinden Kethüdâ-zâde kerîmesi Seher binti Ahmed
Trabzon’un Ayasofya mahallesinden Kethüdâ-zâde Ali bin Abdülhalîm
2 Şubat 1891
Eymür karyesinden Vıcıl-oğlu kerîmesi Hanife binti İbrahim
Eymür karyesinden Köse-oğlu Halîl bin Ömer
22 Aralık 1891
Keçiköy karyesinden Melik-oğlu kerîmesi Selîme binti Hüseyin
Avluca Yeniköy karyesinden Hızır-oğlu Emin bin Mustafa
11 Ocak 1892
Taflancık karyesinden Kara Mahmûd-oğlu Ayşe binti Mehmed
Taflancık karyesinden Hönük-oğlu yeğen Osman bin Mahmûd
6 Ocak 1891
Avculu karyesinden Şarabcı-oğlu kerîmesi Fatma binti Sâlih
Avculu karyesinden Kedi-oğlu Mehmed bin Osman
25 Şubat 1892
Aralıcak karyesinden Gökçe-oğlu kerîmesi Guguş binti Hasan
Aralıcak karyesinden Gökçe-oğlu yeğen Temel bin Ali
10 Eylül 1894
Hamam mahallesinden Behiye binti Abdullah
Hamam mahallesinden Şaban bin Mehmed Ali
13 Temmuz 1899
Kuluncak karyesinden Nefes-oğlu kerîmesi Fatma binti Halîl
Kuluncak karyesinden Mucur-oğlu Ali bin Ali
14 Mart 1901
Tikence karyesinden Havva binti İbrahim
Kurucali karyesinden Civelek-oğlu Mustafa bin İbrahim
5 Nisan 1905
Doğancı karyesinden Fak-oğlu kerîmesi Seher binti Ömer
Yeniköy mahallesinden Elevli-oğlu Ahmed bin Ahmed
5 Temmuz 1905
Hamam mahallesinden Ese-oğlu kerîmesi Havva binti İsa
Görele karyesinden Hacı Hasan-oğlu Şâkir bin Temel
1 Nisan 1890
Hamam mahallesinden Alâeddin-oğlu kerîmesi Şâdiye binti Abdullah
Hamam mahallesinden Hacı Mehmed-oğlu Ali bin Kâmil Kapudan
2 Ocak 1890
Dikmen karyesinden Çalık-oğlu kerîmesi Fatma binti Feyzî
Dikmen karyesinden Mustafa bin Osman
14 Ocak 1890
Adabük karyesinden Cennet-oğlu Ayşe binti Mehmed
Adabük karyesinden Molla-oğlu Emin bin Ali
8 Ocak 1890
Çukur karyesinden Esma binti İshak
Torul kazasına tâbi Beşkilise-i kebîr karyesinden Mahmûd bin Ali
19 Temmuz 1892
İsrail karyesinden Yabsakal-oğlu kerîmesi Ayşe binti İbrahim
İsrail karyesinden Kocuk-oğlu Mustafa bin Ali
1 Aralık 1888
Karaahmetli karyesinden Kara Ahmed-oğlu Hüseyin’in metrûkesi Emîne binti Mehmed
seyyîbe
Köseler karyesinden Hüseyin bin Abdullah
11 Nisan 1897
Hamam mahallesinden Tahir Ağa hademesi Nazife binti Abdullah
bâkir-i bâliğa
Ömerli karyesinden Aşcı-oğlu Ali bin Kaba Mustafa
27 Şubat 1890
Çarşı mahallesinden Gedik-oğlu kerîmesi yeğen Vesile binti Mustafa
Hamam mahallesinden Kasab-oğlu Ahmed bin Birader Ali
12 Ocak 1890
Esbiye karyesinden Koç Ali-oğlu Yetim Hasan kerîmesi Hatîce binti Yetim Hasan
Esbiye karyesinden İshak-oğlu Sâlih bin Mehmed
25 Kasım 1888
Hamam mahallesinden Ayşe binti Hüseyin
Hamam mahallesinden Ceviz Ali-oğlu İshak bin Hasan
31 Aralık 1888
Hamam mahallesinden Mehmed Efendi kızı Ayşe
Hamam mahallesinden İzmirli-oğlu Esad bin Sâdık
10 Şubat 1889
Hamam mahallesinden Molla Ali kerîmesi Hatice binti Ali
Akçaabat kazasının Zıvana karyesinden Malkoç-oğlu Ali bin Osman
25 Ağustos 1889
Sınır karyesinden Molla Ahmed-oğlu müteveffâ İsmail’in zevcesi Emine binti Musa
seyyîbe
Sınır karyesinden Ahmed bin Osman
30 Kasım 1901
Ede karyesinden İşlemeci-oğlu vâlidesi Pamuk binti Mustafa
Bada karyesinden Molla Ali-oğlu Abdullah bin Hasan
11 Ekim 1904
Çarşu mahallesinden Kanber-oğlu kerîmesi Asiye binti Molla Osman
bâkire-i bâliğa
İlit karyesinden Çukurlu-oğlu Ahmed bin Mehmed
20 Aralık 1891
Kuskunlu karyesinden Fatma binti Mehmed
Kuskunlu karyesinden Karadayı oğlu Osman bin Sadık
5 Aralık 1890
Yeniköy mahallesinden Dede-oğlu kerîmesi Seher binti Osman
Hamam mahallesinden Hıdır-oğlu Abdullah bin Hasan
20 Mayıs 1889
İsrail karyesinden Yabsakal-oğlu kerîmesi Rukiyye binti Hüseyin
İsrail karyesinden Dübüş-oğlu Hüseyin bin Mehmed
15 Ekim 1889
Hamam mahallesinden Rizeli-oğlu kerîmesi Gülhanım binti Mehmed
Hamam mahallesinden Deli İsmail-oğlu Yusuf
2 Aralık 1890
Hamam mahallesinden Yanık Ömer-oğlu hemşîresi Vesîle binti Tufan
Hamam mahallesinden Gaffâr-oğlu Temel bin Mustafa
9 Ocak 1890
Civil karyesinden Keçeci-oğlu kerîmesi Ayşe bin Ahmed

Civil karyesinden Keçeci-oğlu İsmail bin Ahmed
26 Mart 1890
Hamam mahallesinden Molla Ese-oğlu kerîmesi Havva binti İsa
Görele karyesinden Hacı Hasan-oğlu Şâkir bin Temel
2 Nisan 1890
Kuskunlu karyesinden Ese-oğlu kerîmesi Hatun
Kuskunlu karyesinden Bilal-oğlu Bilal bin Osman
2 Nisan 1890
Hark karyesinden Deli Hüseyin-oğlu Hâfize binti İbrahim
Hark karyesinden Palaz-oğlu Mehmed bin Osman
2 Nisan 1890
Hamam mahallesinden Ekmekçi-oğlu kerîmesi Seher binti Ali
Hamam mahallesinden Abdî-oğlu Ömer bin Hüseyin
8 Şubat 1892
Hamam mahallesinden Halîlbey-zâde Hacı Halîl kerîmesi Rahime
Hamam mahallesinden Halîlbey-zâde Mustafa bin Hafız Hasan
24 Nisan 1889
Tevekli karyesinden Tomak-oğlu yeğen Fatma binti Halîl
Güce karyesinden Köse-oğlu Sâlih bin Mehmed
4 Nisan 1900
Bada karyesinden Molla Ali-oğlu İsmail’in mutallâka zevcesi Güllü binti Ömer
seyyîbe
İregür karyesinden Küçük Mehmed-oğlu Hasan Hüseyin bin Mehmed
1 Ocak 1901
Hamam mahallesinden Arslan-oğlu kerîmesi Emine binti Ali
bâkire-i bâliğa
Görele’nin İsmailbeyli karyesinden Yakub-oğlu İbrahim bin Halîl Efendi
1 Ocak 1901
Yeniköy mahallesinden Çakır-oğlu kerîmesi Hanım binti Ömer
Yeniköy mahallesinden Kuyruklu-oğlu Hüseyin bin Ali
14 Ocak 1901
Esbiye karyesinden Mehmed-oğlu kerîmesi Gülhanım binti Sâlih
Esbiye karyesinden Meryem-oğlu Hüseyin bin Mustafa
26 Mart 1901
Ömerli karyesinden Fatma binti Ali
Yeniköy mahallesinden Kulaksız-oğlu Mahmûd bin Mehmed
17 Nisan 1901
Boğalı-zîr karyesinden Ayşe binti Halîl
Görele’nin Karaburun Kuşçulu karyesinden Tutak-oğlu Temel bin Ahmed
23 Eylül 1901
Boğalı-bâlâ karyesinden Kadı-oğlu kerîmesi Hanife binti Şâkir
Ortacâmi‘-i bâlâ karyesinden Pangal-oğlu Hüseyin bin Mehmed
23 Ekim 1901
Ortacâmi‘-i bâlâ karyesinden Fatma binti Tufan
Çarşu mahallesinden Kılıç-oğlu Tahsin bin Ömer Ağa
11 Kasım 1901
Danışman karyesinden Kır Hüseyin-oğlu kerîmesi Zernişan binti Hüseyin

Görele’nin Cimide karyesinden Hüseyin bin Temel
1 Eylül 1902
Cibril karyesinden Molla Ali kerîmesi Ayşe binti Hasan
Esbiye karyesinden Mucuk-oğlu Ali bin Temel
2 Kasım 1902
Kuzgun karyesinden Kısacık-oğlu yeğen Fatma binti Ali
Görele’nin Tekgöz karyesinden Şâkir bin Ali
30 Mart 1902
Hamam mahallesinden Ayşe binti Mehmed
Hamam mahallesinden Ese-oğlu İbrahim bin Ömer
9 Nisan 1905
Çarşu mahallesinden Hacı İbrahim-zâde kerîmesi Nigâr Hanım binti Emin Efendi
Çarşu mahallesinden Müftü-zâde Hasan Şevket Efendi
9 Nisan 1905
Hacı Mahmudlu karyesinden Kel-oğlu hemşiresi Emine binti Osman
Esbiye’nin Küçük Ali-oğlu Ali bin Mehmed
14 Mayıs 1905
Trabzon’un Debbağhane mahallesinden Hacı Ömer Efendi kerîmesi Nadîde binti Hurşid
Ordu kazasının Bucak mahallesinden Nalçacı-zâde Osman Ziya bin İbrahim
25 Kasım 1900
Tohumluk karyesinden Osman Şıh-oğlu hafîdesi Hatice binti Hasan
Karahisâr-ı şarkî’nin Bülbül mahallesinden Şeyh-zâde Ali bin Halîl
11 Haziran 1890
Hamam mahallesine misafireten gelen Subaşı-zâde kerîmesi Sâbin Hanım ibnet-i Hacı Mahmûd Efendi
Hamam mahallesine misafireten gelen Osman Bahrî Efendi bin Hacı Mahmûd Kapudan
19 Eylül 1894
Hamam mahallesinden Yazıcıkızı-oğlu kerîmesi Hanım binti Osman
Hamam mahallesinden Yazıcıkızı-oğlu Abdullah bin Ömer
4 Aralık 1891
Kuskunlu’dan Üçkulak-oğlu kerîmesi Saadet binti Abdullah
Kuskunlu’dan İmam-oğlu Mustafa bin Ali
9 Nisan 1905
Hamam mahallesinden Seher binti Derviş Mehmed
Hamam mahallesinden Yaşlı-oğlu Mustafa hademesi Halîl bin Ömer
8 Haziran 1896
Hamam mahallesinden Seyis-oğlu kerîmesi Vesile binti Süleyman
Baba-yı Atîk kazasından Ömer Çavuş bin Mustafa
18 Mart 1897
Yeniköy mahallesinden Çamur Ali-oğlu kerîmesi Hanım binti Bilâl
Yeniköy mahallesinden Domaç-oğlu Temel bin Ali
5 Aralık 1900
Hamam mahallesinden Fatma binti Emin
seyyîbe
Görele kazasına tâbi‘ Kırıklı karyesinden Emanet-oğlu Mehmed Ali bin Ahmed
3 Ocak 1889
Kilyarı karyesinin Karakeş mahallesinden Gökveli-oğlu kerîmesi Melek binti Molla İbrahim
bâkire-i bâliğa
Yağlıkuyumcu karyesinden Yusuf-oğlu Yusuf Çavuş’un mahdûmu Cemal bin Yusuf
8 Ocak 1892
İnköy karyesinden Hacı Tahir-oğlu Ayşe binti Halîl
Ortacâmi‘-i zîr karyesinden Melik-oğlu Halîl bin Hüseyin
11 Temmuz 1901
Karaahmetli karyesinden Kara Ahmed-oğlu kerîmesi Habibe binti Ali
Karaahmetli karyesinden Zabun-oğlu Hasan bin Şaban
19 Ocak 1889
Ketençukuru karyesinden Kuru Ali-oğlu müteveffâ Sâlih zevcesi Hanife
seyyîbe
Ketençukuru karyesinden Kuru Ali-oğlu Mehmed bin Hasan
25 Ağustos 1891
Çarşu mahallesinden Münire binti Ali Abdülvahid
bâkire-i bâliğa
İnebolu kazasının Evrenye nahiyesinin İsmail karyesinden Cob-oğlu Ahmed bin Mehmed
11 Temmuz 1902
Çarşu mahallesinden Vesile binti Süleyman
Torul kazasına tâbi Macara karyesinden İbrahim bin Hacı Mahmûd
21 Nisan 1892
Yeniköy mahallesinden Usta-oğlu kerîmesi Sahure binti Hacı Yusuf
Görele kazasına tâbi‘ Karaburun Kuşculu karyesinden Keçeci-oğlu Kâmil bin Osman
12 Ocak 1890
Hamam mahallesinden Halime binti Sâdık
Hamam mahallesinden Ahmed Necmeddin Efendi bin Hacı Halîl Efendi
13 Mart 1892
1 M. Akif Aydın, “Aile Hayatı”, İlmihal, I, İstanbul 1999, s. 200; İslâmiyet’te nikahlanma ve şartları için ayrıca bk. S. Ahmet Arvasi, İlm-i Hâl, İstanbul 1992, s. 299-303.
2 M. Akif Aydın, a.g.m., s. 201; Giresun’dan bir izinnâme örneği için bk. Ayhan Yüksel, “Giresun’dan İki Belge Örneği: İzin-nâme ve Nüfus Tezkiresi”, Giresun Dergisi, sayı: 123 (Nisan 1998), s. 38-39.
3 Z. Fahri Fındıkoğlu, Türk Aile Sosyolojisi, İstanbul 1970, s. 18.
4 M. Akif Aydın, a.g.m., s. 201.
5 Meselâ, Danışman köyünden İbrahim kızı Fatma ile Hasan oğlu Kâmil’in 30 Safer 1317 (8 Temmuz 1899) tarihli nikâh kaydında mehr-i mü’eccel 151 kuruş; mehr-i mu‘accel 321 kuruştur. Kadının vekili Çavuş-oğlu Şaban, kocanın vekili de Resul-oğlu Hasan’dır. Şahitler ise Kaba Halîl-oğlu Ahmet ile Cennet-oğlu Ahmet’tir (s. 28). Çarşı mahallesinden Hacı Sâlih-zâdelerden Hâfız Sâlih Efendi’nin kızı Fatma ile Giresun’un Çınarlar mahallesinden Ali Osman oğlu Murat’ın 18 Muharrem 1323 (25 Mart 1905) tarihli nikâh kaydında mehr-i mü’eccel 101 kuruş, mehr-i mu‘accel ise 1501 kuruştur ve mu‘accel olarak kadına verilen ziynet eşyası ise 60 gazi altını, 40 beşlik, 2 mahmudiye, 1 yarım liralık altın küpe, 1 gümüş kemer, 1 beş liralık ve gümüş saatlik köstektir. Bu nikâhta kadının vekili Öksüz-zâde Sâlih Efendi’dir. Şahitler ise Seyisoğlu İbrahim Usta, Hır-oğlu Şakir Usta, Hacı Şabân-zâde Şevket Efendi, Karahisarlı Asım Ağa’dır (s. 37). Bu terimler için bk. İsmail Ünver, “Bâkire İzinnamesi”, OTAM, sayı: 5 (Ankara 1994), s. 531-533 


kaynak: Ayhan YÜKSEL



Güce ilçesi Yukarı Boynuyoğun köyü muhtarını seçti..

Mart 2024 Yılı Yerel seçimlerde köyümüz adına iki adayın yarıştığı seçimlerde köylümüzün tercihi Mehmet MEŞE den yana karar verd...